For en reise og for en fart. Det siste året bak meg nå kan virkelig ikke beskrives, Villapaprika har gått fra å være “under dog” til å bli et kjennemerke for mange og i gågaten i Fredrikstad. Fra en idé som ble klekt ut for lenge siden kom til liv ved et tilfeldig ledig butikk lokale, noen vil kanskje kalle dette spontant, men for meg var dette bare helt riktig fra første stund.

Helt siden begynnelsen har det vært mest kritikk og minst ros, det er dessverre slik i dette landet at de som velger å stikke seg frem og går litt utenfor komfortsonen sin og satse 100% på noen de aldri har drevet med før og jakter suksess blir slaktet fordi janteloven sier det. For selv om jeg personlig alltid har hatt 100% troen på mitt konsept, hadde jeg ikke turt å drømme om at det kom til å slå an slik som det har gjort. Fra mitt første varekjøp på 29 617, (beløpet sitter klistret ennå)hos Lama tenkte jeg -dette er UTROLIG mye varer. På 11.måneder har jeg gått fra mitt “ekstremt” store lager på 60 000 kr til nå å runde millionen.

Det skal virkelig sies at det har kostet blod,svette og tårer,jobbe time opp og time ned, mye støtte og mange råd for å komme hit. Det å drive for seg selv er ingen 9-4 jobb som passer for alle, men elsker du det du driver med høyt nok har du kanskje en mulighet. Vegen fra suksess til fiasko er veldig kort og man må hele tiden gå på tå hev slik at man ikke tar seg vann over hodet. 

( her startet min drøm)

Jeg baserer virksomheten min både på nett og i butikk og hadde jeg ikke hatt bloggen og nettbutikken hadde jeg ikke sittet hvor jeg gjør idag. Jeg kan nesten ikke få uttrykket hvor takknemlig jeg er for alle lesere og kunder i nettbutikken min som har hjulpet Villapaprika til nye høyder.

Når jeg startet hadde jeg veldig lite kunnskap om skatt,mva,budsjetter,kalkyler,fakturering, likviditetsstyring,regnskap og annet gøy nå håndterer enkelt hver eneste dag. Jeg har lært meg det at den beste bedriftlederne er ikke de som tror de kan alt, men som ser sine begrensinger og knytter til seg de riktige menneskene der de selv ikke stiller sterkest.  

Fra å være helt alene med litt hjelp til regnskap har vi nå syv ansatte på hel og deltid i butikk og på lager. Det er virkelig mye som skal håndteres og det er selvfølgelig ikke noe jeg klarer alene. 

Det å ha noen å komme hjem til er viktig for meg.

Vi i Villapaprika har aldri fokusert på å ha de dyreste lokalene, de flotteste reklamene,dyreste nettsidene og flotteste studio bildene, da hoved budskapet vårt er å ha de riktige varene, til fornuftige priser  og vokse med måte. Jeg har møtt MANGE på min vei som snakker om det å drive butikk og nettbutikk som om det var bare å knipse med fingrene og “VIPS” så er kundene der. Jeg er så heldig at jeg har en kunde base igjennom bloggen som er interessert i interiør og bidrar veldig til salget i Villapaprika. Her snakker vi over 7000 registrert kunder og over 10 000 unike lesere i døgnet på blogg, uten dette vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg forstår ikke hvordan de andre klarer seg uten dette.(?) Det er klart jeg har blitt bortskjemt med så mange flotte kunder som dere hvor snitt ordrene ligger rett under 1000 kr, noe som er veldig høyt for en interiør butikk ( vi har jo billige varer også) .

Vi har hele tiden møtt utfordringer ved det at veksten vår har vært så formidabel at leverandørene ikke har klart å holde følge. Det er ikke før nå at våre leverandører har begynt å bestille noen i nærheten av den str.orden som vi selger. De blir rett og slett overrasket over hvordan noen produkter jeg har troen på har blitt feid ut av butikkhyllene. Dette har til tider resultert til LANGE ventetider og LANGE ventelister på varer. Vi snakker ikke lenger bestillinger på for eks. 8 av hver artikkel, noe jeg synes var mye før, men heller 100-200 og gjerne opp til 1000. Likviditetsmessig har dette vært en kjempe utfordring, da varer må betales på forskudd og pengene kommer senere. Vi har så langt klart oss med kun oppsparte midler uten noen bank  og har planer om å fortsette med dette.  Villapaprika har gått fra et halvfult lokale på en flate til to proppfulle etasjer samt nettbutikk lager, men vi gir oss ikke her. “Skys the limit” – er det ikke det de sier? 

For meg er det lidenskapen for interiør og det å kunne jobbe med det som jeg elsker som er den største drivkraften, og om pengene følger etter ettervert er dette en bonus , men ikke det direkte målet for meg. Du blir ikke rik av å starte butikk, de første 5 årene, men med en god dose “gjerrighet” ,lidenskap og gode besluttinger kan det selvfølgelig gi avkasting over tid, men dette er INGEN selvfølge. Det er ikke noe som heter sykemelding og egenmelding når du driver for deg selv og arbeidstider eksistere ikke, da du aldri kan legge fra deg jobben 100%. 

Istedenfor flyktige bytter av leverandører satser vi på langsiktige relasjoner hos de vi handler varer av.

Interiør bransjen er en ganske liten og lukket bransje hvor rivaliseringen mellom konkurrerende butikker om angenturer og kunder til tider kan være noe negativt. Istedenfor å bygge opp hverandre så er fokuset hvor mye bedre mann er enn naboen. Men en ting som er helt sikkert er;regnskapene ljuger aldri, så å skryte mer enn man kan stå for lønner seg som reglen ikke. En vis mann sa en gang til meg; ” det å tisse i buksa er veldig varmt å deilig der og da, men blir grusomt fort kaldt igjen” Altså -kortsiktige løsninger gagner ingen. 

Jeg håper ved å skrive dette innlegget at de som har stilt spørsmål om hvordan det er å starte og drive noe selv har fått litt svar…. Ha troen på deg selv, det er kun deg selv som står mellom deg og ditt livs sjanse . Det er kanskje en “klisje” men det er bedre å angre på ting du har gjort enn å angre på noe du aldri gjorde.